CZAS CZYTANIA: 20 MINUT
W trakcie nauki liter warto korzystać z ciekawych pomocy dydaktycznych. Alfabet sensoryczny to pozycja autorstwa Izabeli Mańkowskiej oraz Małgorzaty Rożyńskiej, której celem jest wielozmysłowe uczenie liter.
Co zawiera teczka?
Teczka zawiera 44 karty na których przedstawione zostały wszystkie pisane litery alfabetu. Struktura liter jest wypukła, dzięki temu dziecko wodząc palcem po literach ma możliwość utrwalenia ich kształtu poprzez dotykowe skojarzenie. Dodatkowo, na kartach znajdują się przedmioty, które mają pomóc dzieciom powiązać nazwę litery ze zmysłem węchu oraz smaku.
Komu przyda się ta pozycja?
Autorki piszą, że alfabet sensoryczny może być wykorzystywany przez wszystkie dzieci, które uczą się liter, a także dzieci z ryzyka dysleksji, słabo widzące czy mające zaburzenia integracji sensorycznej.
W jaki sposób korzystać z kart?
W środku teczki możemy znaleźć opis sześciu propozycji ćwiczeń z wykorzystaniem kart.
Poniżej opiszę wybrane ćwiczenia.
Pierwszym zadaniem dziecka jest prowadzenie paluszka zgodnie z kierunkiem kreślenia litery. Dorosły powinien zadbać o to, aby kształt litery był powiązany z właściwą głoską. Dlatego bardzo ważne jest, aby dziecko wypowiadało ją głośno w trakcie wykonywanego ruchu. Ten sam ruch kreślenia litery uczeń może potem wykonać w powietrzu, na plecach innego dziecka czy na przykład na tacy z piaskiem.
Jeśli chcemy zwiększyć stopień trudności możemy poprosić dziecko o zamknięcie oczu lub zasłonić mu oczy chustką, a następnie zachęcić do przesuwania paluszkiem po literze (samodzielnie lub z pomocą dorosłego). Ważne jest, abyśmy pamiętali o tym żeby dziecko wypowiadało głośno odpowiadającą tej literze głoskę.
W innym wariancie tego ćwiczenia możemy także zasłonić dziecku oczy, a następnie położyć na stole dwie karty z podobnymi do siebie literami. Zadaniem dziecka będzie przesuwanie paluszkiem po obu literach i rozpoznanie tej litery, którą wskazał dorosły.
Zachęcam do wykorzystywania alfabetu sensorycznego podczas pracy z dziećmi. 🙂
Sarnia Skałka 2023